Russia Launches Investigation Into BBC As Dispute With Britain Escalates
Published on Cuba Si (http://cubasi.cu)

Russia Launches Investigation Into BBC As Dispute With Britain Escalates

21/12/2018

=

MOSCOW: Russia's media regulator said today that it had launched an
investigation into the activities of British public broadcaster the BBC, a move it
described as a response to pressure being put on a Russian TV channel in
Britain.

Roskomnadzor, the regulator, said in a statement it was looking into the activities
of the BBC World News channel and BBC internet sites to see if they complied
with Russian law.

It said its checks were in response to a decision by British media regulator Ofcom,
which yesterday said that Russian broadcaster RT had broken impartiality rules in
some of its news and current affairs programmes.

The Kremlin said Russian government agencies had repeatedly raised concerns
about the BBC's coverage of Russia and of Moscow's actions in Syria.

"Many questions about the BBC in terms of its tendentious coverage of events, its
coverage not in the style of a media actor but in a pre-planned and politically
motivated way, have accumulated over a long period," Kremlin spokesman Dmitry
Peskov told reporters.

Page 1 of 2



Russia Launches Investigation Into BBC As Dispute With Britain Escalates
Published on Cuba Si (http://cubasi.cu)

Only the country's media regulator had the authority to examine such allegations,
he said. An unnamed source familiar with the investigation was quoted by the
Interfax news agency as saying that the BBC's activities in Russia could be
restricted if it was found to be in breach of Russian law.

The BBC said it was in full compliance.

"As everywhere else in the world, the BBC works in Russia in full compliance with
the country's laws and regulations to deliver independent news and information to
its audiences," said a spokeswoman.

Ofcom declined to comment.
MASK SLIPPING

Ofcom said yesterday that it was considering imposing some kind of sanction on
RT, which is financed by the Russian state. It took issue in particular with its
coverage of the poisoning in Britain of former Russian spy Sergei Skripal and his
daughter.

Britain has accused agents working for Russia's military intelligence agency, the
GRU, of committing the crime, an allegation Moscow denies.

British Media Secretary Jeremy Wright also weighed in yesterday, saying what he
called RT's mask as an impartial news provider was slipping.

RT rejected Ofcom's findings, saying Ofcom had ignored its explanations and not
paid "due regard" to its rights.

Commenting on the launch of the Russian investigation today, Margarita
Simonyan, RT's editor-in-chief, said on Twitter that Ofcom had hinted that it
planned to strip her channel of its broadcasting license in Britain.

"Welcome to the brave new world," she wrote.

"l assume they (the Russian regulator) will now look to see if the BBC expresses
alternative points of view with a microscope."

Russian officials have previously said that Moscow would "mirror" any action
Britain takes against RT when it came to retaliating against British media
operating in Russia.

Page 2 of 2



