— Russia to make its own show about Chernobyl that implicates the US
u a Published on Cuba Si (http://cubasi.cu)

Russia to make its own show about Chernobyl that implicates the US

07/06/2019

Russian state TV is working on its own version of Chernobyl, a series based on the worst
nuclear accident in history.

The NTV drama will deviate from the acclaimed HBO series - and from historical reality - by
claiming that the CIA was involved in the disaster.

Director Alexey Muradov claims it will show "what really happened back then".

HBO's miniseries, which concluded on Monday, received the highest ever score for a TV show
on IMdB, as well as a 9.1 rating on Russian equivalent Kinopoisk.

But in an interview with Komsomolskaya Pravda, Russia's most widely-read tabloid, Mr
Muradov said his version of the show "proposes an alternative view on the tragedy in Pripyat".

"There is a theory that Americans infiltrated the Chernobyl nuclear power plant,” he told the
paper. "Many historians do not rule out the possibility that on the day of the explosion, an agent
of the enemy's intelligence services was working at the station."

e Chernobyl disaster: 'l didn't know the truth'
e Will Gompertz reviews Chernobyl

The Hollywood Reporter reports that the Russian culture ministry has contributed 30 million

Page 1 of 3


https://www.kp.ru/daily/26883/3927378/

— Russia to make its own show about Chernobyl that implicates the US
u a Published on Cuba Si (http://cubasi.cu)

rubles ($463,000; £363,000) to the show.

The No. 4 reactor at the Chernobyl nuclear plant exploded on 26 April 1986 in the Ukrainian city
of Pripyat.

At least 31 people were killed in the immediate aftermath, and the effects continue to be felt to

this day.

What did Russia think of HBO's Chernobyl?

There has been plenty of praise in Russia for the authenticity of Chernobyl.

Izvestia newspaper declared it a more ‘'realistic’' portrayal of the era than most Russian films
manage. There's also admiration of how the series conveys the heroism of ordinary people.

But there's been a crescendo of criticism, too. One columnist declared the show a plot to
undermine Russia's current atomic agency. Others called it American 'propaganda’, blackening
the image of the USSR and exaggerating the callousness of the Soviet response.

No-one disputes that it's got people talking. They're been busy sharing their own Chernobyl
stories on social media, with younger Russians often hearing them for the first time. So one
Twitter user thanked the series for 'giving us back our history.'

In the end, as one commentator concludes, the main reason for the backlash is likely a feeling
of shame that it was the US that told the tale of Chernobyl, not Russia itself.

The show has been particularly unpopular with Russian state TV and the country's tabloid
newspapers.

Speaking to TV website Teleprogramma, columnist Anatoly Wasserman said: "If Anglo-Saxons
film something about Russians, it definitely will not correspond to the truth."

This, he continued, was because "they don't like us" and "they cannot understand us".

e Chernobyl: The end of a three-decade experiment
¢ The people who moved to the Chernobyl exclusion zone

Komsomolskaya Pravda published several negative articles about the show - including one
floating a conspiracy theory that it was produced by competitors of Rosatom, Russia's state
nuclear company, to ruin the country's reputation as a nuclear power.

But reviewers in independent media outlets praised its writer Craig Mazin for his minute
attention to detail.

Slava Malamud, a US-based journalist who grew up during the Soviet era in what is now
Moldova, wrote on the independent Russian news site Meduza that "the respect and
meticulousness the show's creators brought to their work is breathtaking”.

"Like | see the license plate for a car in one scene has the real numbers for the [Kiev] region,

Page 2 of 3



— Russia to make its own show about Chernobyl that implicates the US
u a Published on Cuba Si (http://cubasi.cu)

he said. "Who's going to notice that in America or England?"

Meanwhile, Moscow Times journalist llya Shepelin says that the fact that a US channel

produced the show "is a source of shame that the pro-Kremlin media apparently cannot live
down".

"[The show's] episodes focus on the harrowing and self-sacrificing struggle that the Soviet
people waged against the consequences of the explosion. And it was these people who saved
Europe - at the cost of their own lives and health," he writes.

"Russia, however, does not honour these individuals as heroes who saved Europe.”

Page 3 of 3



